Bezpečnostní rizika v IT vás mohou přijít draho. Na co si dát pozor, když zaměstnanci pracují z domu?
PodnikáníHome office neboli práce z domu má letos díky pandemii koronaviru na růžích ustláno. Zaměstnancům, kteří vždy snili o tom, že ráno nebudou muset dojíždět do kanceláře, protože úkoly mohou stejně dobře udělat i v domácím prostředí, se splnil sen. Zaměstnavatelé nemají s prací na dálku problém a naopak vítají úsporu provozních nákladů a další benefity „remote workingu“. Na co však v zásadě nemyslí, je bezpečnost – mimo prostředí firmy je riziko zneužití či odcizení dat ještě vyšší než běžně.
Největší rizika obnáší práce na soukromém počítači
Pokud zaměstnanec při práci z domu využívá vlastní notebook nebo stolní PC, případně další soukromé vybavení jako chytrý mobilní telefon, tablet apod., buďte na pozoru. Obvykle totiž není sám, kdo má do daných zařízení přístup. Citlivá data mohou zneužít nebo zveřejnit i nejbližší členové rodiny, a proto je na místě, aby měl oprávněný uživatel zdroje k dispozici jen při vstupu přes terminálový server a zároveň mu je bylo znemožněno stahovat.
Není nad centrální správu přístupů
Firma, pro kterou pracuje více zaměstnanců, by měla zvážit implementaci IdM neboli identity managementu. Obor se zabývá správou identit a jeho podstatou je jejich centralizace a současně automatizace rutinních úkolů IT administrátora (tj. zakládání nových účtů i jejich editace či mazání). Procesním nástrojem je tzv. identity manager – aplikace, prostřednictvím které lze spravovat veškeré přístupy ke spárovaným systémům.
Jednou z výhod identity managementu je také možnost resetu hesla či podání žádosti o přístupy bez nutnosti komunikace s IT helpdeskem. Zaměstnanci si navíc mohou kdykoliv ověřit udělená oprávnění, pracovní úvazky a související informace. Více se dozvíte na stránkách českých specialistů na identity a access management bcvsolutions.eu.